“Îmi doresc să votăm pro, nu numai contra” (Nicolae Popa)

Postat de 

20/09/2012

Nicolae Popa (Vicepreşedinte PNR) a acordat un interviu publicaţiei Rondul de Sibiu despre adeziunea la Noua Republică, Alianța România Dreaptă și implicarea oamenilor vrednici în reconstrucția României. Vă prezentăm în continuare câteva fragmente.

Reporter: În decembrie ’89, câţi ani aveaţi?

Nicolae Popa: Aveam 24 de ani şi încă o jumătate de an să termin Construcţiile la Cluj. Am prins ultima repartiţie dată de statul român, în 1990, la Electromontaj Sibiu, unde am început ca inginer stagiar, ca după două, trei săptămâni să ajung şef de şantier la lotul Lupeni.

Viaţa mea s-a schimbat radical din momentul în care mi-am propus să iau o vacanţă de două săptămâni. Am plecat pe jos din ţară cu o marcă germană în buzunar, împreună cu cumnatul meu, cu gândul de a ajunge la Marea Adriatică, să facem o baie. Am ajuns în Iugoslavia, dar pentru că marea era încă departe, a trebuit să căutăm de muncă, să înmulţim marca germană ca să cumpărăm o pâine. Am ajuns din întâmplare la o firmă din Novisad, unde am fost puşi să încărcăm un camion. Se pare că am impresionat maistrul, care ne-a dus la patron şi ne-a propus un contract de 7 zile. Ne-au propus în germană un anumit tarif. Eu am confundat stunde cu tag. Am făcut o socoteală, erau vreo 11 pâini. Ne-am sfătuit şi am ajuns la concluzia că nu merită totuşi să muncim pentru atâta şi l-am refuzat. S-a dus în birou, s-a întors cu oferta dublată. Între timp, mi-am dat seama că acea sumă era pe oră, nu pe zi. Mi-am dat seama ce sumă fabuloasă ne-au oferit, am refuzat, dar după un mic teatru am acceptat o săptămână, pe suma aia, care reprezenta cam de 16 ori salariul meu de inginer. În primele două zile nu am muncit nimic, iar când a venit patronul, i-am spus că eu nu vreau să fim plătiţi ca să stăm şi că putem lucra şi fără maistru. Ne-a dat lucrarea pe mână (o magazie pe două nivele), am lucrat câteva zile de dimineaţa până seara şi am terminat-o în acea săptămână. Patronul nostru a rămas uimit si m-a întrebat cum am reuşit fără să ne dea vreo sculă. I-am arătat o lădiţă în care am strâns toate sculele găsite prin curte. Sârbul m-a invitat la el în birou, mi-a pus pe masă un contract, m-a întrebat dacă vreau să lucrez la el, de unde vin, cine sunt. Atunci am avut primul dialog, i-am că sunt inginer, că am terminat Facultatea de Construcţii, secţia Instalaţii pentru construcţii şi instalaţii nucleare, că am venit să fac o baie în Adriatică. Atunci mi-a oferit un contract de 2.300 de mărci pe lună şi mi-a propus să muncesc la Marea Adriatică. Într-o oră eram cu o echipă de 3 muncitori într-o camionetă, în drum spre mare.

Am ajuns şef de şantier, conduceam 40 de muncitori de diferite naţii, cu care am format o echipă de şoc care executa lucrări de reparaţii şi finisaje. A fost bine până undeva în august ’91, când după puciul de la Moscova a început conflictul şi în Iugoslavia. Am mai rămas câteva luni de zile, în Budva, unde am finalizat lucrările firmei şi m-am întors în ţară în ajun de Crăciun. Tatăl meu mi-a spus că dacă vreau să deschid o firmă în ţară, să o fac atunci, chiar dacă suma de bani pe care o strânsesem era mică. M-a convins, dar totusi m-am reîntors în Iugoslavia pentru a-i spune hotărârea mea sârbului. Relaţia dintre mine şi patron a devenit una de prietenie, relaţie care s-a păstrat până acum.

Rep: Aţi mai cochetat cu gândul să intraţi în politica mare?

N.P: Nu, sincer nu m-am gândit până acum. Propuneri am avut în aceşti ani, dar felul cum a evoluat societatea noastră, m-a făcut să nu îmi doresc să intru în politică. Consideram că rolul meu este de a face firma puternică şi mă gândeam în primul rând să asigur traiul lejer al familiei mele şi al celor 20, 35 de angajaţi.

Rep: Şi totuşi, după 23 de ani aţi intrat într-un partid, în Noua Republică, forţaţi politica mare, de ce?

N.P: În vara anului trecut discuţiile despre politică s-au radicalizat, între mine şi prietenii mei, chiar şi la o amărâtă de cafea. S-au radicalizat în sensul că îi vedeam pe partenerii mei de discuţii că vor merge la viitorul exerciţiu electoral să voteze cu stânga doar pentru a da un vot negativ preşedintelui Traian Băsescu. Îmi doream, dacă era posibil, să votăm pro şi să nu mai votăm numai contra, de dragul de a vota contra. Am început să caut forumuri de discuţii unde să pot aduce argumente cum că putem să începem să votăm pro chiar dacă este de stânga sau de dreapta. Atunci nu mă interesa aspectul asta. Să nu votăm contra doar că nu ne-a plăcut un personaj politic. Astfel am descoperit Asociaţia Noua Republică, care era într-o stare incipientă de formare. Am urmărit discuţiile pe care le aveau pe platforme, site-uri, apariţii în presă. Când l-am văzut prima oară în poză pe domnul Neamţu (preşedintele partidului Noua Republică, n.r.), citindu-i câteva postări, a fost un “deja vu”, am avut senzaţia că este colegul meu de bancă, cu toate că este o diferenţă de vârstă de 10, 12, chiar 13 ani, că am împărţit cu acest om sandvişul şi guma de şters. A fost o chimie de la început. Mi-a plăcut modul în care vorbeşte. în care articulează cuvintele şi ideile, corectitudinea limbii române pe care o stăpâneşte atât în scris, cât şi vorbit.

Am aflat că ajunge la Sibiu în noiembrie anul trecut şi va ţine o conferinţă în cadrul Asociaţiei Noua Republică, la vremea respectivă. M-am dus împreună cu doi prieteni, l-am văzut pe domnul Neamţu, era îmbrăcat în blugi, sacou, nu era scorţos, nu avea ceafă lată, nu era producător de limbă de lemn, era jovial, am fost impresionat şi m-a convins că merită să-l urmez. Din decembrie am participat la toate acţiunile grupului de iniţiativă naţională ca Noua Republică să devină partid. În luna mai s-a finalizat, la nivel naţional, strângerea a 29.700 de semnăturilor, apoi a avut loc Congresul.

Continuarea interviului pe RonduldeSibiu.ro

Lasă un răspuns

