Furtul unei șanse istorice: USL şi regionalizarea

Partidul Noua Republică protestează împotriva intenției USL de a trece legea de înființare a regiunilor prin asumarea răspunderii guvernamentale și condamnă ferm metodele necinstite și iresponsabile prin care PSD vrea să deturneze și să captureze procesul de regionalizare în România. 

Ponta & Dragnea

Intențiile PSD privind regionalizarea confirmă încă o dată adevărul vechiului proverb românesc care ne spune că lupul își schimbă părul, dar năravul, ba. După ce în guvernările trecute a deformat grav democratizarea țării prin interpretarea ”originală” dată democrației de către Ion Iliescu și a discreditat prin privatizări frauduloase îndreptate împotriva interesului național ideea economiei de piață liberă în România, în prezenta guvernare PSD nu a avut nici cea mai mică îndoială și nicio urmă de scrupul în a batjocori fără milă și rușine onoarea contribuabililor cinstiți și bunul renume al țării prin menținerea unui plagiator în fruntea statului. Iată că acum acest partid recidivează și, manifestând un entuziasm recent și suspect față de regionalizare, dovedește încă o dată că nu este în stare să abordeze un proiect politic major altfel decât prin singurele metode pe care le stăpânește: deturnarea și furtul.

Ani de-a rândul Partidul Social Democrat a fost adversarul neîmpăcat al proiectelor de descentralizare a guvernanței în România și a sabotat direct sau indirect orice formă de coagulare a unor centre locale sau regionale de expertiză și performanță economică ce nu erau direct subordonate rețelelor de putere controlate de acest partid. Corupția generalizată sub guvernările PSD a fost posibilă și s-a hrănit din menținerea unor forme desuete și contraproductive de hiper-centralism în funcționarea instituțiilor publice.

România în Uniunea Europeană este însă o țară prea mare și prea complexă pentru a putea fi guvernată în continuare cu bâta, cu șantajul, cu pomenile electorale, cu manipularea sistematică a opiniei publice și cu alte asemenea metode predilecte folosite de PSD pe scară largă în vremea guvernărilor Iliescu-Năstase. Revenit în forță la putere după de ce PDL a eșuat lamentabil în încercarea de a promova idei salutare prin mijloace și personaje dubioase, PSD s-a convertit peste noapte, asemenea bolșevicilor de vocație deveniți democrați originali de nevoie, într-un partid campion al regionalizării și intenționează să implementeze ”prin asumarea răspunderii” un proces de importanță istorică care în alte state a durat ani sau chiar decenii.

Partidul Noua Republică ia notă cu îngrijorare de abordarea iresponsabilă și cinică pe care PSD o are față de problematica regionalizării și trage un semnal de alarmă în privința riscurilor imense pentru viitorul țării pe care le-ar putea genera un proces de regionalizare prost gestionat și politizat în funcție de interesele clientelelor de partid. Fără îndoială, în România este nevoie de o descentralizare reală a instituțiilor publice prin asumarea onestă a principiului subsidiarității și prin înstăpânirea domniei legii și a transparenței decizionale la toate nivelele administrative. Această nevoie autentică a societății românești riscă însă să fie compromisă, atât prin subminarea independenței justiției de către USL, cât și prin implementarea fără o bună pregătire prealabilă a unui proces de regionalizare motivat de ținte sub-optimale (”absorbția fondurilor europene”) și privat de o reală legitimizare electorală.

Regionalizarea în varianta PSD, adică o regionalizare făcută pe furiș, fără o dezbatere serioasă la nivelul întregii societăți, trecută rapid (”hoțește” s-ar putea spune) prin parlament, legalizată, dar nu legitimată, prin asumarea răspunderii și implementată cu dedicație pentru clientela de partid, o astfel de regionalizare riscă să aibă un efecte dintre cele mai nocive, precum:

  • Creșterea exponențială a costurilor cu funcționarea administrației prin introducerea unui palier administrativ suplimentar la nivel regional. Chiar dacă PSD afirmă contrariul, înființarea unui nivel administrativ regional concomitent cu păstrarea județelor va duce la creșterea numărului de posturi din administrație și, implicit, la creșterea cheltuielilor publice. Reducerea în același ritm a pozițiilor la nivel județean și central va fi mult mai greu de realizat în condițiile în care această transformare nu va fi pe placul diverselor rețele de partid care controlează posturile din administrație.
  • Compromiterea furnizării de servicii publice / creșterea reală a costurilor cu aceste servicii. Indiferent de părerile și opiniile în sens contrar emise de diverși ”experți” PSD, adevărul este că în România nu s-au făcut niciun fel de studii serioase, sistemice și integrate pentru a determina exact în care sisteme publice s-ar putea genera economii de scară prin introducerea unor paliere regionale ca unități primare de gestionare a furnizării de diverse servicii publice (sănătate, asistență socială, educație, cultură etc.). Fără astfel de studii, ”regionalizarea” rămâne o simplă poveste, o chestiune de opinie, de credință, de preferință politică, dar nu un proces de optimizare a funcționării sistemelor publice fundamentat în mod științific. În absența unor astfel de studii pregătitoare (și care nu se pot fi realizate de la o lună la alta, în puținul timp rămas până la ”asumarea răspunderii”), există riscul ca entitățile înființate în urma regionalizării să fie calibrate sub-optimal, iar calitatea serviciilor publice furnizate de acestea să nu se ridice nici măcar la nivelul existent în prezent.
  • Capturarea instituțiilor regionale de către grupuri de interese din PSD și PNL și consolidarea unui ”sistem al prădăciunilor” (spoils-system) la nivel regional – de la revenirea la putere, aceste partide au dovedit un apetit insațiabil pentru împărțirea posturilor publice către clientela de partid. Nimic nu ne îndreptățește să sperăm că acest ”sistem al prădăciunilor” nu va fi extins la nivel regional. Dimpotrivă, o regionalizare marca USL va însemna compromiterea irevocabilă a instituțiilor regionale prin alocarea posturilor către clientela de partid. Rezultatul va fi catastrofal pentru performanța administrativă a noilor instituții înființate la nivel regional.

Pentru a preîntâmpina compromiterea de către PSD a ideii de regionalizare, Partidul Noua Republică  propune opiniei publice din România câteva măsuri care ar putea aduce un plus de raționalitate și normalitate democratică în gestionarea acestui proces istoric:

  • Realizarea unei dezbateri publice autentice și fundamentarea științifică a scenariilor posibile privind înființarea unor regiuni administrative în România. Fiind vorba de o decizie capitală care vizează arhitectura instituțională a statului român pentru cel puțin câteva zeci de ani de acum încolo, Partidul Noua Republică consideră că o devoluție în sens regional a puterii în România trebuie fundamentată pe principii mult mai serioase decât ridicolul motiv invocat de actuala generație conducătoare de politicieni români (”absorbția fondurilor europene”). De asemenea, este imperios necesar ca alegerile privind noul design instituțional al statului român să fie fundamentate științific și să fie conforme cu nevoile autentice ale țării și nu cu interesele diverselor grupuri de presiune interne și externe.
  • Validarea electorală a oricăror noi structuri administrative regionale. În cazul în care USL va trece totuși la înființarea unor structuri administrative regionale, aceste structuri vor trebui validate electoral, prin votul tuturor cetățenilor care vor plăti din buzunarul lor funcționarea noilor instituții. Legitimitatea unui palier administrativ regional la nivelul căruia va fi gestionată o parte substanțială din avuția țării nu poate fi delegată sau împrumutată parțial de la nivel național sau local. Introducerea unui nivel regional fără alegeri regionale va genera o gravă problemă de legitimitate pentru noile structuri și va contribui la erodarea încrederii populației în sistemul democratic din România. Conștient de riscurile sistemice pe care le incumbă eventuala ocupare a posturilor de conducere din nou înfiițata administrație regională prin negocieri de culise între partide și grupurile de interese din spatele lor, Partidul Noua Republică respinge categoric scenariul de a amâna alegerile regionale până la jumătatea viitorului ciclu electoral (2018 sau mai târziu).
  • Ocuparea prin concursuri transparente și meritocratice a posturilor din administrația regională. Pentru a preîntâmpina instaurea de către USL a unui nou ”sistem al prădăciunilor” la nivel regional, Partidul Noua Republică propune ca procesul de selecție a personalului pentru noile posturi din administrațiile regionale să aibă loc într-un mod competitiv și transparent. Pe lângă adoptarea unei metodologii inspirate de procedurile de selecție a personalului de la Comisia Europeană sau de la organizații internaționale, o altă soluție pentru a asigura caracterul competitiv și transparent al concursurilor pentru viitoarea administrație regională ar fi monitorizarea prin camere de luat vederi a acestor concursuri.
  • Atragerea în structurile regionale a tinerilor cu studii în străinătate. O metodologie corectă, transparentă și competitivă de desfășurare a concursurilor pentru pozițiile în viitoarea administrație regională le-ar face interesante pentru miile de studenți români care au studiat în universități dinafara țării. În cazul înființării unor noi structuri administrative regionale, tinerii cu studii în străinătate ar trebui să fie un public țintă de prim interes pentru recrutarea de personal capabil să genereze valoare adăugată și guvernanță de calitate la nivel regional. Înființarea unor noi structuri administrative ar putea fi o șansă pentru a construi instituții performante cu un personal de calitate, validat la nivel internațional. Nu ar trebui ca și această șansă să fie deturnată, furată și compromisă de forțele care au furat și compromis demnitatea și prosperitatea românilor în cei douăzeci de ani de democrație originală.

Partidul Noua Republică face un apel către opinia publică și-i invită pe toți cetățenii liberi și responsabili ai acestei țări să se implice direct în viața publică pentru a bloca această nouă tentativă de deturnare și furt pe care o încearcă partidul care are înscris în cazierul său politic furtul revoluției, deturnarea reformei economice și devalizarea avuției țării. De asemenea, Partidul Noua Republică consideră că este de datoria sa să avertizeze PSD că se angajează într-un curs istoric periculos, atât pentru țară, cât și pentru sistemul democratic din România.

Dincolo de vremelnicele majorități electorale, asumarea răspunderii pentru restructurarea arhitecturii instituționale a statului român, în lipsa calităților morale necesare pentru o astfel de întreprindere și fără pregătirea tehnică de rigoare, este o strategie politică riscantă, care s-ar putea să aibă un final cu totul diferit de cel pe care și-l imaginează baronii USL în visele lor voievodal-regionale.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s